Kaip papuolame į įpročio kilpą arba kaip susiformuoja įpročiai

Įprotis – tai sąmoningai ar nesąmoningai išmoktas ir smegenų dėka automatizuotas elgesys. Nuo tos minutės, kai kažkoks veiksmas tampa įpročiu, jis vyksta tarsi fone, t.y. mums nereikia dėti jokių pastangų – veiksmas tiesiog įvyksta. Populiariausias pavyzdys – kasdieninė kelionė į darbą, dažniausiai atvykę į darbą, jūs net nebūsite atkreipę dėmesio kaip tai padarėte, tiesiog veikė automatinė programa ir jūs vairavote, o savo dėmesį galėjote skirti saugumui, klausomai muzikai ar vakaro planavimui su antrąja puse.

Dažnai įpročiui suteikiama neigiama prasmė, mes atkreipiame dėmesį į tokius blogus įpročius kaip alkoholio vartojimas, rūkymas, narkotikų vartojimas, tingėjimas, atidėliojimas, melavimas, kitų numenkinimas, tačiau įpročiai pasidaro išties galingi ir vertingi, jei jie yra teigiami – fizinis aktyvumas, meditacija, teigiama reakcija į sunkumus, sveiko gyvenimo būdo propagavimas.

Atrodo, kad neigiami ir žalingi įpročiai tiesiog prilimpa prie mūsų ir užsilieka ilgam, tuo tarpu, norint savo gyvenimą keisti į gera, reikia dėti labai daug pastangų ir dažnai nepavyksta pasiekti teigiamų rezultatų. Taip yra todėl, kad mes per mažai gilinamės į įpročio atsiradimo procesą ir patys sau sudarome kliūčių formuojant gerus įpročius.

Dažnai žmonės manęs klausia sėkmingo įpročio formavimo recepto ir aš juos dažnai nuliūdinu, kad vieno recepto nėra, tačiau yra šimtai sėkmingų receptų. Kuris iš to šimto tinka jums, priklauso nuo įpročio tipo. Norint geriau suprasti, koks tai įprotis, turime suprasti, kaip jis susidarė ir kokie būtent trys veiksniai veikia to, kol susiformuoja vadinamoji įpročio kilpa ir elgesys tampa įpročiu.

Įpročio kilpa ir kaip į ją (ne)pakliūti

Charles Duhigg savo knygoje „Įpročio galia“ rašo, kad kiekvienas įprotis susideda iš trijų komponentų:

  1. Užuomina/aktyvatorius/dirgiklis
  2. Rutina
  3. Apdovanojimas

Pavyzdžiui, įsipylėme benzino, nusipirkome kavos ir žinome, kaip saldžiai operatoriai moka parduoti tą šokoladuką prie kavos. Kelis kartus pasidavus pagundai, kiekvieną kartą užsukę į degalinę (aktyvatorius), mes nusipirksime šokoladuką (rutina) ir jį sudoroję pajausime malonumo jausmą, kurį suteikia cukrus (apdovanojimas). Pardavėjai jau nebereikės įkyriai brukti šokoladuko, nes jos jau suformavo mums degalinės apvartai palankų įprotį.

Visi įpročiai sukasu tuo pačiu aktyvatorius-rutina-apdovanojimas ratu. Vienus identifikuoti labai paprasta, kitus – sudėtinga. Visas sėkmingiausias verslas kuria žmonėms vartojimo įpročius – facebook, mc’donalds, televizijos žiūrėjimas ir t.t. ir iš to uždirba nemažus pinigus. Neverta labai pergyventi įpuolus į įpročių spąstus, nes jiems kurti dažniausiai pasitelkiamos didžiulės psichologų, marketingistų ir šiaip labai protingų žmonių komandos ir žmogui, neturinčiam pakankamai žinių ir sąmoningumo, ne taip lengva suprasti, kad jis atiduoda savo pinigus ir laiką kitiems, ne tik dėl to, kad nori, bet dėl to, kad jam jau sukurtas toks įprotis.

Nieko tokio – visi turi galimybę keistis ir rinktis, kas jiems yra svarbu, reikia tik pirmo žingsnio!

 

Linkėjimai,

Giedrė

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *