21 dienos melas arba kiek iš tikro laiko reikia naujam įpročiui suformuoti?

Dažnai klausiu žmonių, kiek laiko, jų nuomone, reikia naujam įpročiui suformuoti iki automatizmo? Tikriausiai nieko nenustebinsiu, kad populiariausias atsakymas – 21 diena. Tai vienas didžiausių ir populiariausių įpročių mitų! Ne viena įpročių keitimo programa sukurta 21 dienos principu ir tik dabar kūrėjai prisipažįsta, kad visos šios programos nėra veiksmingos. Kodėl? Ogi todėl, kad 21 dienos koncepcija buvo neteisingai interpretuota. Drąsiai teigiu, kad viską, kur pamatote „Rezultatas per 21 dieną“ ar pan., galite laikyti niekalu ir tuoj paaiškinsiu, kodėl.

Visas įpročių kūrimo kortas 1950 metais sujaukė plastikos chirurgas Maxwell‘as Maltz‘as. Jis pastebėjo, kad po bet kokio dydžio plastinės operacijos, nepriklausomai nuo pokyčio dydžio (pakeista nosies forma, amputuotos galūnės), žmogaus prie naujo savo vaizdo veidrodyje ar rankos protezo pripranta per 21 dieną.

Pastebėjęs šią tendenciją, Maltz‘as pats pradėjo galvoti apie save ir sieti šį laikotarpį su asmeniniu prisitaikymu prie pokyčių ar naujų elgesio modelių sukūrimu.

Maltz‘as pradėjo dokumentuoti savo ir savo pacientų patirtį ir suformulavo tezę „Mano stebėjimai parodo fenomeną, kad reikia apytiksliai minimaliai 21 dienos, kol senas mentalinis paveikslas pasikeičia į naują“.

1960 metais chirurgas šios tezės pagrindu išleido bestselerį „Psicho-kibernetika“, kuris ne tik buvo parduodas 30 milijonų kopijų tiražu, bet ir padarė didžiulę įtaką tokiems motyvatoriams kaip Zig Ziglar, Brian Tracy, Tony Robbins. Populiarioji literatūra ir motyvatoriai perfrazavo jo tezę ir vietoj „apytiksliai minimaliai 21 dienos“ skambiu lozungu tapo teiginys „Reikia 21 dienos naujam įpročiui suformuoti“.

21 dienos mitas plito labai greitai, jo pagrindu buvo kuriame begalė metodologijų susijusių su priklausomybių atsisakymu, sveiku gyvenimo būdu, emociniu tobulėjimu, pinigų uždirbimu, motyvacija, asmeniniu tobulėjimu ir t.t. Žmonėms labai patiko mintis, kad kažką pakeisti galima vos per 3 savaites.

Tačiau vis pasirodydavo nuomonių, kad 21 dienos metodas neveikia, todėl vėliau atsirado ir kitų magiškų skaičių: 30, 60, 66 ir pan.

Kiek iš tikro reikia laiko naujam įpročiui? (anot mokslo)

21 dienos taisyklė tapo tokia gaji, kad iki pat 2009 metų mokslininkai nesiėmė rimtų veiksmų ją patyrinėti plačiau ir tik po sveikatos psichologijos mokslininkės Philippa‘os Lally‘s tyrimo, buvo pripažinta, kad 21 dienos taisyklė tėra gražus mitas.

Tyrime dalyvavo 96 individai, kurie buvo stebimi 12 savaičių. Kiekvienas individas 12 savaičių bandė prisijaukinti pasirinktą įprotį. Buvo matuojamas laikas, kol veiksmas tapo įpročiu (buvo automatizuotas).

Pasirodė, kad vidutiniškai naujam įpročiui suformuoti reikia 2 mėnesių. Tačiau buvo tokių, kurie naują įprotį automatizavo per 18 dienų, bet buvo ir tokių, kuriems prireikė 254 dienų!

Stanfordo Universiteto mokslininkas BJ Fogg’as teigia, kad, jei įprotį padarome mikro įpročiu ir teisingai surišame su kitais įpročiais, tai jam automatizuoti gali užtekti ir 5 dienų.

Nuo ko priklauso įpročio formavimo laikas?

  • nuo paties žmogausĮpročio formavimas skiriasi kiekvienam žmogui, nes kiekvienas žmogus skirtingas. Skiriasi jo gyvenimo sąlygos, patirtis, psichiniai ir fiziologiniai gebėjimai. Galų gale, vieni žmonės gali sirgti tam tikromis ligomis ir taip dar labiau apsunks naujų įpročių formavimas.Mes visi turime pažįstamų žmonių, kurie yra labai valingi ir disciplinuoti. Akivaizdu, kad jiems naujus įpročius formuoti seksis lengviau. Nenusiminkite, jei Jūs ne toks žmogus – yra begalė veiksmingų būdų formuoti įpročius bevaliams ir bediscipliniams 🙂
  •  nuo paties įpročioTikiuosi Jums jau tapo akivaizdu, kad kuo mažesnis įprotis – tuo lengviau jį integruoti į savo gyvenimą.Įpročių formavimo laikas skiriasi ir nuo įpročio tipo – noriu pakeisti seną, atsisakyti seno įpročio ar visiškai sukurti naują įprotį – visų šių tipų įpročių formavimo laikas skirsis.
    Trumpi mano patarimai iš mano sukurtos metodologijos formuojant bet kokį įprotį telpa į tris raides (MSV) :

 

  • Minimizuokite. Darykite kuo mažiau pokyčių vienu metu.
  • Standartizuokite. Turėkite planą kada, kaip ir kur bus diegiamas naujas įprotis.
  • Veikite. Atkaklumas atsiperka, neužtenka vien tik turėti noro ir teorinių žinių – svarbiausias etapas yra aktyvus Jūsų veikimas.

 

Jei trūksta patarimo arba Jums niekaip nepavyksta palaužti kokio nors įpročio, galite man parašyti giedre@iprociai.lt

Linkėjimai!

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *